Lad os fejre den lyse tid og indtage Dansepavillonen med rystende smuk og overraskende musik leveret af magiske Komorebi Garden, fascinerende Gemini Duo, og den rørende Agnes Ea.
Unge fantastiske musikere og kunstnere med noget på hjertet.
Genremix, vokalharmonier, seje beats, æterisk og nærværende.
Ekvilibristiske kinesiske tvillingesøstre på klassisk akkordion.
Copenhagen Concert Community byder velkommen til “klassisk og rytmisk på samme scene 2024.
KOMOREBI GARDEN ◁◁◁
kunne være navnet på en botanisk have i en fjern galakse. Betegnelsen passer måske derfor så godt på deres futuriske R&B, som besidder en æterisk, næsten overjordisk kvalitet. Med en blanding af synkoperede beats, dyb bas og skrøbelige vokalharmonier har den unge duo skabt sit helt eget soniske udtryk.
“Weave” er navnet på deres debut album som udkom i november 2023.
Komorebi Garden er Ronja Rose Anderson og Eigil Hein. Med sig denne aften har de David Millman (guitar) og Teis Ortved (sax)
GEMINI DUO ◁◁◁
are the twins Wanxu Zhao and Wanchen Zhao, both brilliant accordionists, originally from China where they studied at Shanghai Conservatory of Music, they moved to Copenhagen in 2019 to study at the Royal Danish Academy of Music (RDAM) under Professor Geir Draugsvoll. At RDAM they also had the possibility to take lessons with Hanzhi Wang and Bjarke Mogensen.
Gemini Duo has performed at wellknown concert houses like Berliner Philharmonie, New York Carnegie Hall, Vienna Musikverein, Tivoli Concert Hall, Shanghai Grand Theatre, Shenzhen Grand Theatre, as well as venues and festivals in Italy, Lithuania, Norway and Denmark. During the last years, they have won several prizes in prestigious international accordion competitions, among others 1st Prize at the legendary international accordion competition Pif Castelfidardo in Italy (2022) , 1. Prize at the Rising Stars Grand Prix in Berlin and 1. Prize of the Manhattan International Music Competition, Grand Prize of Vienna International Music Competition which is for all instruments.
AGNES EA ◁◁◁
”Vi er generationen der skal redde verden. Det er altså et kæmpe pres.” Hun siger det med smil og et vemodigt glimt i øjnene. ”Mere sommer handler om at slippe den byrde bare nogle gange og give sig selv lov til at leve.” (om singlen “Mere Sommer”)
Agnes Ea er aktuel med debut-EPen ”Intet forsvinder” der udkom i marts og fik 4 stjerner af Lucia Odoom i Politiken, som bl.a. sammenligner hende med artister som “Under byen”.
Agnes Ea laver dansksproget alternativ pop i et inderligt og taktilt rum med svævende elektroniske teksturer, organiske strygere og jordnære beats.
Sangene væver temaer som venskaber, tanker om at være ung kvinde, relationer i opløsning og forbindelse til en planet i frit fald sammen i et krybende rodnet. Et forsøg på at genetablere jordforbindelsen. At skabe et sted vi kan dele nærvær og omsorg; et stille oprør i det milde og bløde.
Agnes Ea er en del af den københavnske musikscene, hvor hendes stemme også gæstede Uden Ords nye album på sangen ”Nå mer” sidste år.
Agnes Ea optræder som duo sammen med guitaristen Rane.
Klassisk og rytmisk musik på samme scene ◁◁◁
er koncerter, hvor klassisk musik får spillerum i et koncertforløb med rytmisk musik.
Med klassisk og rytmisk musik på samme scene ønsker vi at bringe klassiske musik og ny musik ud til et nyt publikum.
Vi ønsker at sætte en ramme hvor publikum både kan komme hjem med det de kom efter, men også med en overraskende æstetisk oplevelse, de ikke selv havde planlagt eller regnet med.
Koncerterne er arrangeret af Copenhagen Concert Community og afviklet samarbejde med KLEIN & Karens Minde Kulturhus.
Copenhagen Concert Community takker Knud Højgaards Fond, Statens Kunstfond og Kgs. Enghave Lokaludvalg og Københavns Kommunes Musikudvalg for deres støtte.
Copenhagen Concert Community ønsker at skabe koncertoplevelser, der går på tværs af genre og generation.
På årets første sommeraften vil Dansepavillonen lægge ramme til en helt unik koncert. Den folkekære troubadour Pia Raug er blevet inviteret ind i varmen hos kapelmester Jomi og hendes band Frihedskæmperne. Sammen vil de stå på scenen og fremføre numre fra både Pias og Jomis bagkatalog af stærke danske sange. Det syv personer store orkester vil sætte ild til nye og gamle toner med en både jazzet, folket og rocket energi.
Jomis og Pias veje har krydset hinanden flygtigt gennem deres karrierer. De var begge tilknyttet pladeselskabet Exlibris, som har udgivet store dele af Pia Raugs imponerende liste af udgivelser. Men idéen til at lave en fælles koncert opstod egentlig ud af en irritation hos Jomi. Hun sad hjemme i sin stue og havde netop købt en bunke vinylplader med det sigte at finde kvindelige danske forbilleder, der nu var over 60 år gamle og stadig skabte musik. Det var tydeligt at de ikke står på forreste række, når der skal deles spalteplads eller nyheder ud til befolkningen. Musik af ældre kvinder spilles nærmest ikke i radioen. Det kunne hurtigt bliver en klagesang, men som altid omformer Jomi frustration og afmagt til handling. Og så var den koncertrække opfundet. Hej lille drøm, som Pia synger.
Vi skal huske at hylde vore ældre sangskrivere, som har givet deres liv til musikken, vi lytter til. Vi skal huske at holde øje med ældre sangskrivere, fordi alderen skaber en klogskab og en fortrolighed med livet, der kan være til stor inspiration for alle aldre.
Derfor: Kom til koncert med Jomi & Pia Raug og Frihedskæmperne lige meget hvor gammel du er – og oplev en levende legende, en intuitiv kapelmester og et formidabelt orkester fra øverste musikalske skuffe.
Nana Jacobi har ry for at være en bjergtagende og publikumsinvolverende live-performer. Hun går på scenen med et dynamisk og stærkt liveband i ryggen, og leverer både høj energi og dansable momenter, samt mere nærværende, intime møder med sit publikum.
Sangen ‘Hold Dit Hjerte Blødt’, udgivet med Annika Aakjær og Jeanett Albeck featuring, er blevet kaldt “en nyklassiker” og den er naturligvis med på sætlisten, sammen med andre af Jacobi’s store sange fra hendes nyere bagkatalog, samt fra film- og tv-soundtracks.
‘Nana Jacobi på SPOT Festival 2023 var en ud-af-kroppen oplevelse – En oplevelse, hvor hun igen slog fast, hvilken stjerneartist og musiker hun er’ – Bands of Tomorrow 2023.
‘Gennem de 35 minutter er der konstante overraskelser. Intet står tilbage som statisk. Publikum er med på rejsen. De er i hjertet af det hele’ – GAFFA 2023.
Jacobi har udgivet fem album og en EP i eget navn, samt skabt musik og sange til film og tv. Med albummet ‘Magnet Sky’ (2021), og ‘Elvira Sange’ (sange til tv-serien Elvira, Viaplay 2022) fik Jacobi for alvor fat i et større publikum.
Nana Jacobi fik sit gennembrud for år tilbage, med sangen ‘Open Sky’ fra filmen ‘En Kort, En Lang’. En sang som fik en slags evergreen-status på P4, og stadig spilles den dag i dag.
Nana Jacobi er desuden kendt som medstifter af og direktør for musikprojektet HUN SOLO – koncertvirksomhed og label for kvinder og kønsminoriteter i dansk musikliv. Herudover er Jacobi en aktiv stemme i det danske debatlandskab.
BARBRO (SOLO)
Barbro inviterer med sine personlige og dramatiske fortællinger ind i sit sårebare univers, der musikalsk har rødder i punken, men også med moderne glitches og originale melodier. I 2022 vandt Barbro en Steppeulv som Årets Håb og modtog hertil Carl Prisen for sine tilbagelænede kompositioner.
Barbros sange formidler et socialt engagement i deres sårbarhed med debutalbummet ‘Bad Choices’ i ryggen med tracks, der skælver af internet-sarkasme og rebelskhed, men under den dystre meme-overflade lurer en genkendelsens glæde, der glimter allerstærkest netop dér, hvor nogen stikker ud.
”Barbro konfronterer alle sine dårlige beslutninger på det fremragende debutalbum” – Soundvenue
En aften i Dansepavillionen med Mija Milovic og band, der udkom med mesterlige album Still Life i 2023 og den fuldstændig fænomenale digter Amina Elmi, der debuterede med “Barbar” i 2023.
En aften med nye betydninger, nye klange, nye sammenfletninger
sammen med folk, der ikke vil lade sig begrænse af konforme former eller stereotyper.
Amina Elmi skriver med dyb bevægende åbenhed humoristisk, sanseligt og skarpt om sorg, om kærlighed. Om et sprog bag sproget. Om familie og kultur. Hun folder flersprogetheden ud som musik. Selvfølgelig sindsygt relevant. Selvfølgelig politisk. STOR POESI. Dybt rørende.
Mija Milovic, der også er kendt fra trioen SLIMO rammer med svimlende opløste popsange og rock der bliver pillet fra hinanden og giver plads til en ny sammenhæng.
Denne aften vil der også være vidensdeling og performance, TBA.
Klang Festival, SV-festival og Klein præsenterer Ragnhild May & Ensemble Apparat (D)
I værket Monstrous Instrument, som er et samarbejde mellem den interdisciplinære kunstner og komponist Ragnhild May og den innovative blæserkvartet Ensemble Apparat, undersøges instrumentets forbindelse til kroppen. Det er en generelt accepteret tanke, at instrumenter kan betragtes som en forlængelse af kroppen, men ofte i en meget singulær, individuel forstand, hvor en enkelt krop er forbundet til et enkelt instrument. Monstrous Instrument undersøger, hvad der sker, når et instrument kræver at flere kroppe tages i brug for at spille på det. Hvad sker der, når performere og instrument smelter sammen til én monstrøs organisme?
Monstrous Instrument bygger på forståelse af relationen mellem krop og instrument, der er inspireret af den amerikanske kvantefysiker og nymaterialistiske teoretiker Karen Barad og hendes begreber entanglement og intra-action. Barads teori bidrager med en post-antropocentrisk måde at sammentænke kroppe, objekter, teknologi og materialitet på: Ikke som autonome, singulære entiteter, men som sammenvævet i en konstant, dynamisk relation.
Hvilket potentiale har selvdesignet teknologi som feministisk alternativ til instrumenter udformet til maskuline kroppe uden funktionsnedsættelser? Kan man hacke eksisterende strukturer? Performancen tager udgangspunkt i et instrument bygget af messingblæsere og VVS-fittings, et fuldstændig modellerbart system, der kan bygges op og sammensættes på forskellige måder. At bygge instrumenter er at komponere. I løbet af performancen sammensættes det skulpturelle instrument på forskellige måder, og musikerne spiller på det i forskellige konstellationer. Bag værket ligger en fascination af den nonverbale intimitet, der findes mellem musikere, der spiller sammen.
Sydhavnens måske mest velbesøgte tradition byder igen i år på et brag af en folkefest i en af Københavns grønne oaser.
Tag tæppet under armen og danseskoene på – så ses vi til Sankt Hans fest i Sydhavnen.
Vi sørger for kolde drikkevarer og lækker mad i boderne og garanterer at feststemningen bliver høj med Københavns hotteste reggae-band Carl Makungo Collective.
Carl Makungo Collective lukker op for et sveddryppende rytmeunivers, der forbinder Caribien med Andesbjergene og Sahara. Med sine tilbagelænede rytmer, ørehængende solskinsmelodier og energiske sceneoptræden, inviterer Carl Makungo til en sommerfest, du ikke må gå glip af.
Forsanger Malik Grosos, alias Carl Makungo, bakkes op af Maxx Bang (vocals/percussion), Nicola Carrara (trommer), Mathias Hee Pedersen (guitar), Soluna Samay (bas) og Michael Slebsager (guitar/keyboard).
.
●○●○●○● Aftenens program ●○●○●○●
17.00:
Salg af mad og drikkevarer åbner. Der serveres lækker grillmad, Sydhavns-Dhal og kager
18.00:
Sydhavnsprisen uddeles af Kgs. Enghave Lokaludvalg
18.15-19.15:
Koncert med Carl Makungo Collective
19.30:
Tale v. Brian Lentz, SydhavnsCompagniet
Båltale v. Karina Vestergård Madsen, Socialborgmester (Ø)
Bålet tændes og vi synger midsommervisen sammen
Du kan se frem til fortryllende vokalharmonier, fængslende tekster, og lyden af solskinsvejr, når Las Lloronas tager hele vejen fra Belgien og gæster KLEIN.
Koncerten er i samarbejde med Noisy Beehive ved Copenhagen Jazz Festival.
Efter at have turneret Europa rundt er den Bruxelles-baserede trio returneret tilbage til den belgiske hovedstad med deres bagage fyldt med sange. Deres skrivestil er blevet mere moden, poetisk og skarp – idet de tager fast stilling til det konstant skiftende samfund. De vokale harmonier, som de er kendt for, er stadig meget til stede, og de inviterer os til at sænke vores parader, og lade vores tårer trille – tårer af glæde, af sorg eller uforklarlig lettelse. Las Lloronas transporterer os endnu engang ind i en verden, hvor vi kan være vores egen sære, sårbare og mangfoldige selv.
Sura Solomon (BE/USA), Amber in ‘t Veld (ES/NL) og Marieke Werner (DE) startede som gade-musikere, hvor de fandt sammen om deres passion for sociologi, aktivisme og kunst. Deres debutalbum “Soaked”, drevet af deres intime, flersprogede feministiske poesi, berørte tusindvis af lyttere. Nu er de tilbage med “Out of the Blue”, et andet album, der er stærkere, mere dristigt og yderst bevægende.
Las Lloronas’ optræden beskrives ofte som meget original, men deres musik har også en tidløs kvalitet: den går under huden, den er følelsesmæssigt rå og betagende, noget der findes i mange folketraditioner, såsom Klezmer, Flamenco eller Blues. Fortsat akkompagneret af guitar, ukulele, harmonika og klarinet, skaber de et unikt musikalsk univers langt væk fra genrekoderne. Inspireret af musikere som Lhasa de Sela, Akua Naru, Giora Feidman, Chavela Vargas og Rodrigo Amarante, skaber de en lækker polyfonisk symbiose, der kun kan beskrives som “Las Lloronas”.
——
After touring across Europe, the Brussels based trio returns to the Belgian capital with their luggage full of songs. Their writing has matured – it is poetic, sharp but always to the point, taking a firm stance in a constantly changing society. The vocal harmonies for which they are renowned are still very present, inviting us to drop our guard, to let our tears roll – tears of joy, of sorrow, or inexplicable relief. Las Lloronas once again transport us into a world where we can be our quirky, vulnerable and plural selves.
Sura Solomon (BE/USA), Amber in ‘t Veld (ES/NL) and Marieke Werner (DE) started out as street-musicians, united around their passion for sociology, activism and art. Their debut album « Soaked », driven by their intimate, multilingual feminist poetry, touched thousands of listeners. Now they’re back with « Out of the Blue », a second album that’s stronger, more daring and extremely moving.
Las Lloronas’ performance is often described as highly original, yet their music also has a timeless quality: it goes under your skin, it is emotionally raw and ravishing, something to be found in many folk traditions, such as Klezmer, Flamenco or Blues. Still accompanied by guitar, ukulele, accordion and clarinet, they create a unique musical universe far from genre codes. Inspired by musicians such as Lhasa de Sela, Akua Naru, Giora Feidman, Chavela Vargas and Rodrigo Amarante, they create a delicious polyphonic symbiosis that can only be described as « Las Lloronas ».
Præsenteret af Jazz Club Loco – koncerten er en del af Copenhagen Jazz Festival 2024
Forestil dig, at Fela Kuti jammer med Exotica-kultmusikeren Martin Denny på en eksklusiv bar i en navnløs metropol, på glasharpe … Selvom dette kan lyde som en skør fantasi fra en overophedet musikjournalists hjerne, er det ikke langt fra, hvad Os Barbapapas er i stand til at sætte i scene. Orkestret er opkaldt efter den ikoniske og syrede franske tegnefilm fra 1970’erne om en amorf, formskiftende familie. Os Barbapapas er en kreativ krydsbestøvning fra den brasilianske megalopolis São Paulo, hvor improviserede koncerter kan tiltrække tusindvis af begejstrede publikummer i åbne baghaver, og hvor musikere gnider skuldre med den nye Bossa Nova-superstjerne Sessa.
Medlemmerne af Os Barbapapas har i de senere år været på rundrejse i Marokko for at lære den ritualiserede og hemmelighedsfulde musikstil gnawa. De har optrådt i cirkus og lært at bygge deres egne instrumenter. På det nye album ’Enigma’ springer orkestrets globale undergrundsvibes ud i fuldt flor.
Os Barbapapas blev “opdaget” af Pedro Goncalves Crescenti fra de hæderkronede tyske undergrundshelte The Düsseldorf Düsterboys, da han rejste i Brasilien. Med det samme identificerede Crescenti Os Barbapapas som fuldstændigt unikke på São Paulo-scenen.
Vi kan slet ikke vente med at skulle opleve dette enestående musikalske kollektiv live i Dansepavillonen.
—–
Imagine Fela Kuti jamming in an upscale bar in a nameless, global metropolis with Martin Denny, but it is on glass harp… While this might sound like a sensationalist figment of an over-heated music journalist’s brain, it is not too far from what Os Barbapapas are able to achieve. The latest attraction from Staatsakt’s “outernational“ sub-label Fun In The Church is named after an iconic but weird 1970es French cartoon / animated series about an amorphous, shapeshifting family, Os Barbapapas ail straight from the creative cross-pollination of the Brazilian megalopolis of São Paulo, where improvised music concerts can attract thousands of thrilled listeners in open backyard spaces or musicians are rubbing their shoulders with the up and coming new Bossa Nove superstar Sessa.
The members of Os Barbapapas have traveled to Morocco to learn gnawa, played in circuses and are building their own instruments. Their new album, appropriately named “Enigma” is their second one for the Berlin label, after 2021’s “DooWooDooWoo” which has been recorded remotely during the times of the COVID lockdowns. It is safe to say that on “Enigma” the original seeds of Os Barbapapas’ global underground vibes have come to full bloom.
Os Barbapapas were “discovered” by Pedro Goncalves Crescenti of the German Indie dignitaries The Düsseldorf Düsterboys and International Music, while traveling Brazil extensively and identifying them as a clear standout in the São Paulo scene.
Glæd dig til at blive draget til en verden af jazz, afrobeat, motown og blues, når Ki! gæster sine eklektiske guitartoner hos KLEIN.
Sangeren og musiker Christian Ki Dall debuterede med sit album ‘The Boy From Haeundae Beach’ i 2022. Med hele 20 tracks bevæger Ki! sig gennem forskellige genrer og inspirationskilder, hvilket skaber en mixtape-lignende rejsedagbog af lyd. Det er som at lytte til et soundtrack til solblegede fotografier, blyanttegninger og pressede blomster, alt samlet i en slidt notesbog.
Albummet har noget for enhver smag, fra den groove-vietnamesisk inspirerede Vong Co-stil på ‘Mây Trôi’, til motown-magi på ‘Happy’, og old school funk og soul med en hilsen til Warren G på ‘Karma Flow (feat Al Agami)’.
Ki! er født i Sydkorea og tilbragte en del af sin barndom på et børnehjem i Haeundae-distriktet i Busan, før han blev adopteret og voksede op i Danmark. Hans unikke lyd, med alle dens detaljer og nuancer, udfolder sig gradvist. Der er en helhedsfornemmelse i hans eklektiske stil, der giver albummet både bredde og dybde. Det er virkelig en oplevelse, der skal høres det live.