På årets første sommeraften vil Dansepavillonen lægge ramme til en helt unik koncert. Den folkekære troubadour Pia Raug er blevet inviteret ind i varmen hos kapelmester Jomi og hendes band Frihedskæmperne. Sammen vil de stå på scenen og fremføre numre fra både Pias og Jomis bagkatalog af stærke danske sange. Det syv personer store orkester vil sætte ild til nye og gamle toner med en både jazzet, folket og rocket energi.
Jomis og Pias veje har krydset hinanden flygtigt gennem deres karrierer. De var begge tilknyttet pladeselskabet Exlibris, som har udgivet store dele af Pia Raugs imponerende liste af udgivelser. Men idéen til at lave en fælles koncert opstod egentlig ud af en irritation hos Jomi. Hun sad hjemme i sin stue og havde netop købt en bunke vinylplader med det sigte at finde kvindelige danske forbilleder, der nu var over 60 år gamle og stadig skabte musik. Det var tydeligt at de ikke står på forreste række, når der skal deles spalteplads eller nyheder ud til befolkningen. Musik af ældre kvinder spilles nærmest ikke i radioen. Det kunne hurtigt bliver en klagesang, men som altid omformer Jomi frustration og afmagt til handling. Og så var den koncertrække opfundet. Hej lille drøm, som Pia synger.
Vi skal huske at hylde vore ældre sangskrivere, som har givet deres liv til musikken, vi lytter til. Vi skal huske at holde øje med ældre sangskrivere, fordi alderen skaber en klogskab og en fortrolighed med livet, der kan være til stor inspiration for alle aldre.
Derfor: Kom til koncert med Jomi & Pia Raug og Frihedskæmperne lige meget hvor gammel du er – og oplev en levende legende, en intuitiv kapelmester og et formidabelt orkester fra øverste musikalske skuffe.
Nana Jacobi har ry for at være en bjergtagende og publikumsinvolverende live-performer. Hun går på scenen med et dynamisk og stærkt liveband i ryggen, og leverer både høj energi og dansable momenter, samt mere nærværende, intime møder med sit publikum.
Sangen ‘Hold Dit Hjerte Blødt’, udgivet med Annika Aakjær og Jeanett Albeck featuring, er blevet kaldt “en nyklassiker” og den er naturligvis med på sætlisten, sammen med andre af Jacobi’s store sange fra hendes nyere bagkatalog, samt fra film- og tv-soundtracks.
‘Nana Jacobi på SPOT Festival 2023 var en ud-af-kroppen oplevelse – En oplevelse, hvor hun igen slog fast, hvilken stjerneartist og musiker hun er’ – Bands of Tomorrow 2023.
‘Gennem de 35 minutter er der konstante overraskelser. Intet står tilbage som statisk. Publikum er med på rejsen. De er i hjertet af det hele’ – GAFFA 2023.
Jacobi har udgivet fem album og en EP i eget navn, samt skabt musik og sange til film og tv. Med albummet ‘Magnet Sky’ (2021), og ‘Elvira Sange’ (sange til tv-serien Elvira, Viaplay 2022) fik Jacobi for alvor fat i et større publikum.
Nana Jacobi fik sit gennembrud for år tilbage, med sangen ‘Open Sky’ fra filmen ‘En Kort, En Lang’. En sang som fik en slags evergreen-status på P4, og stadig spilles den dag i dag.
Nana Jacobi er desuden kendt som medstifter af og direktør for musikprojektet HUN SOLO – koncertvirksomhed og label for kvinder og kønsminoriteter i dansk musikliv. Herudover er Jacobi en aktiv stemme i det danske debatlandskab.
BARBRO (SOLO)
Barbro inviterer med sine personlige og dramatiske fortællinger ind i sit sårebare univers, der musikalsk har rødder i punken, men også med moderne glitches og originale melodier. I 2022 vandt Barbro en Steppeulv som Årets Håb og modtog hertil Carl Prisen for sine tilbagelænede kompositioner.
Barbros sange formidler et socialt engagement i deres sårbarhed med debutalbummet ‘Bad Choices’ i ryggen med tracks, der skælver af internet-sarkasme og rebelskhed, men under den dystre meme-overflade lurer en genkendelsens glæde, der glimter allerstærkest netop dér, hvor nogen stikker ud.
”Barbro konfronterer alle sine dårlige beslutninger på det fremragende debutalbum” – Soundvenue
Klang Festival, SV-festival og Klein præsenterer Ragnhild May & Ensemble Apparat (D)
I værket Monstrous Instrument, som er et samarbejde mellem den interdisciplinære kunstner og komponist Ragnhild May og den innovative blæserkvartet Ensemble Apparat, undersøges instrumentets forbindelse til kroppen. Det er en generelt accepteret tanke, at instrumenter kan betragtes som en forlængelse af kroppen, men ofte i en meget singulær, individuel forstand, hvor en enkelt krop er forbundet til et enkelt instrument. Monstrous Instrument undersøger, hvad der sker, når et instrument kræver at flere kroppe tages i brug for at spille på det. Hvad sker der, når performere og instrument smelter sammen til én monstrøs organisme?
Monstrous Instrument bygger på forståelse af relationen mellem krop og instrument, der er inspireret af den amerikanske kvantefysiker og nymaterialistiske teoretiker Karen Barad og hendes begreber entanglement og intra-action. Barads teori bidrager med en post-antropocentrisk måde at sammentænke kroppe, objekter, teknologi og materialitet på: Ikke som autonome, singulære entiteter, men som sammenvævet i en konstant, dynamisk relation.
Hvilket potentiale har selvdesignet teknologi som feministisk alternativ til instrumenter udformet til maskuline kroppe uden funktionsnedsættelser? Kan man hacke eksisterende strukturer? Performancen tager udgangspunkt i et instrument bygget af messingblæsere og VVS-fittings, et fuldstændig modellerbart system, der kan bygges op og sammensættes på forskellige måder. At bygge instrumenter er at komponere. I løbet af performancen sammensættes det skulpturelle instrument på forskellige måder, og musikerne spiller på det i forskellige konstellationer. Bag værket ligger en fascination af den nonverbale intimitet, der findes mellem musikere, der spiller sammen.
Præsenteret af Jazz Club Loco – koncerten er en del af Copenhagen Jazz Festival 2024
Forestil dig, at Fela Kuti jammer med Exotica-kultmusikeren Martin Denny på en eksklusiv bar i en navnløs metropol, på glasharpe … Selvom dette kan lyde som en skør fantasi fra en overophedet musikjournalists hjerne, er det ikke langt fra, hvad Os Barbapapas er i stand til at sætte i scene. Orkestret er opkaldt efter den ikoniske og syrede franske tegnefilm fra 1970’erne om en amorf, formskiftende familie. Os Barbapapas er en kreativ krydsbestøvning fra den brasilianske megalopolis São Paulo, hvor improviserede koncerter kan tiltrække tusindvis af begejstrede publikummer i åbne baghaver, og hvor musikere gnider skuldre med den nye Bossa Nova-superstjerne Sessa.
Medlemmerne af Os Barbapapas har i de senere år været på rundrejse i Marokko for at lære den ritualiserede og hemmelighedsfulde musikstil gnawa. De har optrådt i cirkus og lært at bygge deres egne instrumenter. På det nye album ’Enigma’ springer orkestrets globale undergrundsvibes ud i fuldt flor.
Os Barbapapas blev “opdaget” af Pedro Goncalves Crescenti fra de hæderkronede tyske undergrundshelte The Düsseldorf Düsterboys, da han rejste i Brasilien. Med det samme identificerede Crescenti Os Barbapapas som fuldstændigt unikke på São Paulo-scenen.
Vi kan slet ikke vente med at skulle opleve dette enestående musikalske kollektiv live i Dansepavillonen.
—–
Imagine Fela Kuti jamming in an upscale bar in a nameless, global metropolis with Martin Denny, but it is on glass harp… While this might sound like a sensationalist figment of an over-heated music journalist’s brain, it is not too far from what Os Barbapapas are able to achieve. The latest attraction from Staatsakt’s “outernational“ sub-label Fun In The Church is named after an iconic but weird 1970es French cartoon / animated series about an amorphous, shapeshifting family, Os Barbapapas ail straight from the creative cross-pollination of the Brazilian megalopolis of São Paulo, where improvised music concerts can attract thousands of thrilled listeners in open backyard spaces or musicians are rubbing their shoulders with the up and coming new Bossa Nove superstar Sessa.
The members of Os Barbapapas have traveled to Morocco to learn gnawa, played in circuses and are building their own instruments. Their new album, appropriately named “Enigma” is their second one for the Berlin label, after 2021’s “DooWooDooWoo” which has been recorded remotely during the times of the COVID lockdowns. It is safe to say that on “Enigma” the original seeds of Os Barbapapas’ global underground vibes have come to full bloom.
Os Barbapapas were “discovered” by Pedro Goncalves Crescenti of the German Indie dignitaries The Düsseldorf Düsterboys and International Music, while traveling Brazil extensively and identifying them as a clear standout in the São Paulo scene.