Karens Minde
Kulturhus

Klein Søg Email Facebook Instragram

Kl. 16:00

70 (+ gebyr) kr.

I de sidste 15 år har Kresten Osgood været centralt placeret i dansk musikliv. Han er blevet kaldt “det bedste der er sket i dansk jazz siden 80erne”, “Vildmanden i det danske jazzvåbenskjold” og avisoverskriften i Information: ” tendensen i dansk jazz hedder Osgood” er ikke til at tage fejl af. I al den tid har Osgood været identificeret med sin faste gruppe: “Kresten Osgood Og Hvad er Klokken” som har gjort verden usikker med sine ekstreme koncerter, hvor alle yderpunkter er blevet afprøvet. De sidste par år har Osgood desuden taget favntag med en ny kvintet, som er helt hans egen. Sammen tager de unge talenter udgangspunkt i Osgoods egne kompositioner og til hans forhold til jazz.

Kresten Osgood (trommer)
Erik Kimestad (trompet)
Mads Egetoft (tenorsaxofon)
Jeppe Zeeberg (klaver)
Matthias Petri (bas)

Døre kl. 15.30

– – –

Under overskriften Southern Jazz Cult præsenterer Jazz Club Loco koncertrække i Københavns gamle Sydhavn henover efteråret. De kultiske matinéer vil finde sted i Sankt Hans Hospitals 120 år gamle dansepavillon, der i dag står ved Karens Minde Kulturhus. Pladserne vil grundet corona-restriktionerne være begrænsede, men musikken vil være grænseløs.

Kl. 16:00

70 (+ gebyr) kr.

Snöleoparden – ved ikke selv, at den er på NWF´s liste over truede dyrearter, ej heller finder man i dens territorium en logik mellem udspringet fra et moment til et næste, hvori der kan optegnes nogen form for sammenhæng i forholdet til dens berøringsflade med den omgivende verden, af hvilken den ikke enten er del eller ikke en del af, men hvor samtlige muligheder er til stede i samme tid, da tid ikke er en flad bevægelse men i stedet den samlede mængde konstant.

Snöleoparden aka Jonas Stampe er en af landets mest kreative og uregerlige stemmer. Han er elev af selveste Ravi Shankar, som lærte ham at spille sitar og indførte ham i den nordindiske klassiske musik. Han er samtidig en fremragende bluesguitarist, connaisseur af dansk musik, instrumentbygger, komponist og en slags opdateret Jimi Hendrix.

Cockpit Music regnes for Danerlandets første punk/no wave-jazzgruppe, der dog fra starten & til stadighed også opererer i det smalle, men absolut rytmisk & harmonisk vidtrækkende både kompositions- & improvisationsfelt indenfor det mere eksperimenterende udtryk.

En trio, som klart befinder sig i sit helt eget genrefrie felt, hvorfra alskens inspirationer fra den vide verden samles til et både udfordrende & underholdende hele.

Cockpit Music har fra starten i 1979 bestået af de 3 samme medlemmer: Saxofonisten TS Høeg, guitaristen Søren Tarding & janitsharen PO Jørgens, som siden har spillet Danerlandet tyndt, touret i særligt Mellem- & Østeuropa med afstikkere til Ukraine, Syrien & såmænd Irak.

“Trioen bevægede sig hovedkuls ud i et hektisk grænseland mellem fri jazz, rock, punk, verdens- og kompositionsmusik og har haft stor betydning for den eksperimenterende del af den københavnske musikscene, og især gruppens talrige koncerter åbenbarede allerede for 80’er-miljøet, at musik kunne spilles i andet end 4/4 …” – Dansk Rock Leksikon

“Cockpit Music spiller læderjazz.” – PeterPeter

Døre kl. 15.30

Under overskriften Southern Jazz Cult præsenterer Jazz Club Loco søndagskoncertrække i Københavns gamle Sydhavn. De kultiske matinéer vil finde sted i den smukke, gamle dansepavillon ved Karens Minde Kulturhus. Pladserne vil grundet corona-restriktionerne være begrænsede, men musikken vil være grænseløs.

Kl. 16:00

70 (+ gebyr) kr.

Den dansk/montenegrinske musiker og komponist Mija Milovic (slim0, aktivistkoret, skyggen, kvindebandet, viktors garage m.fl.) udgav i februar 2020 det anmelderroste album “With Shadowfax on my Back”. Albummet indeholder lineære akustiske ballader og værker, der springer i tid mellem hiphop beats, moderne komposition og vokal manipulation.

Det og nyt materiale vil hun sammen med bandet bestående af Sørine Skinnerbach (violin), Joalane Mohapeloa (tværfløjte), Mads Egetoft (saxofon), Lars Bech Pilgaard (guitar) og Oliver Laumann (trommer) folde ud denne eftermiddag.

Døre kl. 15.30

Under overskriften Southern Jazz Cult præsenterer Jazz Club Loco søndagskoncertrække i Københavns gamle Sydhavn. De kultiske matinéer vil finde sted i den smukke, gamle dansepavillon ved Karens Minde Kulturhus. Pladserne vil grundet corona-restriktionerne være begrænsede, men musikken vil være grænseløs.

Kl. 20:00

90 (+ gebyr) kr.

Med en stor stemme, et inderligt klangunivers og en sans for at skrive sange, der forbinder dybt personlige erfaringer med billeder fra den nordiske natur, har den finske sangskriver, sanger og multi-instrumentalist Mirja Klippel markeret sig som et særligt talent på den alternative folk-scene. Allerede hendes debut-EP Lift Your Lion (2016) indbragte den københavner-baserede musiker en Danish Music Award Folk som årets sangskriver. Siden har hun turneret flittigt i både Europa, Rusland og Nordatlanten, ligesom hun i 2018 udsendte det roste fuldlængde-album River of Silver. Med sit seneste album, Slow Coming Alive, føjer hun atter nye nuancer til sin alternative og poetiske folk og fortsætter med at udvide dybderne og højderne i sin sangskrivning. Med sin faste medmusiker Alex Jønsson, drager hun publikum ind i et organisk og atmosfæriske univers, hvor personlige erfaringer åbner op for psykologiske dybder, og hvor intime rum går hånd i hånd med rå og vilde landskaber.

Koncerten gæstes af den danske DMA-nominerede vokal- og strygetrio Vesselil, som spiller og synger nordisk traditionel og nykomponeret “kammerfolk”. Vesselil har med deres intense nærvær og hengivne sammenspil skabt et varieret, elegant og energifyldt koncertrepertoire med dybe rødder i den nordiske folkemusiktradition.

Line up:
Mirja Klippel: sang, guitar & waldzither
Alex Jønsson: guitar, kor

Vesselil
Clara Tesch – violin, brastch, & sang
Elisabeth Dichmann – violin & sang
Maja Aarøe Freese – femstrenget cello & sang

Dørene åbner kl. 19.30

Koncerten foregår i Pavillonen

Kl. 16:00

70 (+ gebyr) kr.

Endnu en klavertrio? Nix, dette er i bund og grund et band. En tæt forbundet enhed, der udnytter enhver mulighed for at fejre livet og fantasien snarere end at sidde fast i intellektuelle stiløvelser. En liveoptræden med Landæus Trio er typisk sjov og uhøjtidelig, dog med en sofistikeret og brutal ærlighed i udtrykket. På trods af det varierede udtryk er det tydeligt, at disse musikere har en dybt rodfæstet forståelse af jazz-idiomet.

Bandet har base i København og Malmø og fremfører primært originalt materiale fra Mathias Landæus, der har skrevet over 200 kompositioner.

Mathias Landæus – klav

Johnny Åman – bas

Cornelia Nilsson – trommer

.

About the members:

Notoriously playful pianist and composer Mathias Landæus (b. 1969) has released seventeen albums as a leader. His lyrical touch and original style have earned him a reputation as one of the most exciting jazz pianists in Sweden. Some of the artists he has recently worked with include Seamus Blake, Oliver Lake, Mark Dresser, Tim Hagans, Susana Santos Silva, Palle Danielsson, Fredrik Ljungkvist, Tony Kofi, Magnus Broo, Mariam Wallentin, Sofia Jernberg, Lina Nyberg, Kresten Osgood, Jonas Kullhammar, Goran Kajfes and Herb Robertson. Landæus earned his chops in New York in the early 1990’s where he studied with among others Jaki Byard and Richie Beirach. He has also played a crucial role in community and network-building, by starting up dynamic live scenes like the still influential Glenn Miller Café in Stockholm and the concert series Underground in Lund.

World-touring bassist Johnny Åman (b. 1986) has been with the trio since 2011. He also plays regularly with Jerry Bergonzi and George Garzone and has performed with musicians like Gilad Hekselman, Billy Hart, Dave Liebman, Jason Marsalis, Tim Hagans, Marcus Strickland, Tony Malaby, Phil Grenadier, John Ellis, and the list goes on…

Rising-star drummer Cornelia Nilsson (b. 1992) joined the trio in 2015. In a short time she has made a big impression on the scene in Copenhagen where she currently lives. She has performed with musicians like Aaron Parks, Jakob Bro, Maria Faust, Gabor Bolla, George Garzone, and many others. She was the drummer of choice when Kenny Barron Trio needed a substitute for a concert in Madrid in 2019.

Døre kl. 15.30

Under overskriften Southern Jazz Cult præsenterer Jazz Club Loco søndagskoncertrække i Københavns gamle Sydhavn. De kultiske matinéer vil finde sted i den smukke, gamle dansepavillon ved Karens Minde Kulturhus. Pladserne vil grundet corona-restriktionerne være begrænsede, men musikken vil være grænseløs.

Kl. 19:00

100 (+ gebyr) kr.

Abekejser blander hiphoppens tunge rytmer med jazzens fine harmonier og nuancer. Inspirationen hentes fra nær og fjern og kodes sammen i den farverige junglemaskine. Fremført på alt fra moog bass synth til klassisk elguitar svinger Abekejser sig ubesværet fra stramme beats til legende improvisation og videre til groovy hooks. Ingen musikalske dogmer er sikre, når drengene først går på scenen.

Abekejser er en ny femkløver fra toppen af det pulserende, århusianske musikmiljø, der sammen har skabt en instrumental port til et fremmed univers.

Selvom hovedparten af de fem musikere har en baggrund i jazz og worldmusic, så har Abekejser for længst smidt kontrabassen på bålet sammen med de lukkede skabeloner. I stedet bygger orkesteret sin lyd på en bund af stærke beats fra en kombination af elektronisk drum-machine og akustisk trommesæt. Ovenpå ligger en stor sound, hvor knitrende synthesizers og effektmættede guitarer står i kø for at levere episke harmonier og fængende melodier.

De musikalske inspirationer trækker tråde til bands som Jaga Jazzist, Snarky Puppy, Hiatus Kaiyote og Weather Report, men Abekejser er alligevel helt sin egen. En ny dansk lyd, der er svær at sætte i bås.

Koncert kl. 19.00

Koncerten er en del af Copenhagen Jazz Festival 2021

Koncerten foregår i vores 120 år gamle fredet pavillon, der oprindeligt var en del af Sct. Hans Hospital, men i dag står i Sydhavnen som en del af Karens Minde Kulturhus. En unik venue fyldt med atmosfære og glemte historier i træværket.

Kl. 20:00

80 (+ gebyr) kr.

Gurli Octavia er godt i gang med at markere sig som en af landets mest overbevisende og personlige sangskrivere med en stemme, der i den grad er svær at ryste af sig, når man først én gang er blevet bjergtaget af hendes inderlige, til tider skrøbelige vokal, der også rummer en urkraftig storladenhed.

Hun tilbragte de første år af sit liv på landevejen i en hestetrukket cirkusvogn. Opvokset i en verden fuld af gøglere, opdraget et sted mellem drømme og virkelighed. En opvækst der har sat sit præg på hendes musikalske univers. Hun blev født på den magiske dag 8.8.88, hvorfor hun fik navnet Octavia.

Hun har tidligere udgivet tre EP’er og er desuden en velbevandret live-artist, og har blandt andet spillet på Roskilde Festival i 2018 samt adskillige shows rundt omkring i Danmark.

Debutalbummet ’I Could Be Blossoming Instead’ udkom i starten af 2021 til store roser:

”… i den grad et album, der har det hele – formatet, personligheden, sangene, sangeren og ikke mindst et lydmæssigt landskab, der blomstrer fra start til slut (…) Gurli Octavia er sprunget ud i fuldt flor – hun, hendes hold, hendes sange blomstrer – der er forår på vej.”side 33

Det er et album, der omfatter flere ting, men kan beskrives med et enkelt ord: Frigørelse. Frigørelse både i valget af sange på albummet og i produktionen af sangene, men mest af alt en frigørelse fra andre folks holdninger i forhold til Gurli Octavia som person og som kunstner og vigtigheden i at vælge selv.

Hendes koncerter indeholder alt fra vilde sange, der næsten bruser over af eufori til spinkle, florlette sange, der får nakkehårene til at rejse sig. Tekstuniverset er eventyrligt, legesygt og kredser om emner, der spænder fra liv og død til kærlighed og retfærdighed.

Dørene åbner kl. 19.30